Skip to main content

Frågor och svar

På den här sidan hittar du viktig information och praktiska funktioner som gör det ännu enklare att bo hos oss. Vi vill att du ska trivas hos oss och vi jobbar därför ständigt med att öka servicen till våra hyresgäster.

Har du idéer eller tips är du alltid välkommen att kontakta oss!

Kontakta oss:
013-25 36 60 (kl. 9-12) eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Akut service efter kontorstid: 010-470 52 22


Klicka på frågan för att se svaret.

Hur kan jag spara på min energiförbrukning?

Vår energianvändning har skjutit i höjden och det håller inte för framtiden. Vi måste därför sänka vår energianvändning. Med små och enkla medel kan vi tillsammans göra stor skillnad och skapa en hållbar värld.

Här kan du få tips om hur du kan spara energi: https://energispartips.allmannyttan.se/tips/

Hur gör jag en flyttanmälan hos Skatteverket

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Hur gör jag en flyttanmälan hos Tekniska Verken?

När du flyttar in eller ut ur en lägenhet behöver du göra en flyttanmälan hos Tekniska Verken. Enklast gör du det digitalt på deras hemsida:

tekniskaverken.se/flytta

Vad har jag som hyresgäst för eget ansvar?
  • Ombesörja och bekosta underhåll av persienner där sådana finns.

  • Byta batteri i brandvarnare samt se till att de fungerar.

  • Byta filter i köksfläkten, minst 1 gång per år.

  • Byta glödlampor/lysrör i armaturer.

  • Rensa avlopp (golvbrunnar och vattenlås).

Om en lampa eller elapparat slutat fungera, kontrollera alltid säkringarna först. Sätt i rätt typ av säkring. Det är bra att alltid ha extrasäkringar hemma!

Kan jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Ja, om du har godkänd anledning som exempelvis studier eller annan tillfällig vistelse på annan ort.

Det måste dock kunna styrkas och du behöver ett skriftligt tillstånd från Centria. Ansökan lämnar du in i god tid, minst en månad innan den planerade uthyrningen ska börja.

Klicka här för att ladda ner ansökan om andrahandsuthyrning

Klicka här för att ladda ner avtal om andrahandsuthyrning

Tänk på att du står som ansvarig för lägenheten och hyran så länge du är registrerad som hyresgäst på kontraktet, även om du hyr ut i andra hand. Olaga andrahandsuthyrning kan medföra att du mister din hyresrätt.

En andrahandshyresgäst har inte rätt att överta hyresrätten om förstahandshyresgästen väljer att säga upp lägenheten för avflyttning.

Hur går lägenhetsbyte till?

När det väl blir dags för ett byte, kom ihåg att i god tid ansöka om ditt byte genom att fylla i en blankett för bytesansökan och skicka till oss.

Klicka här för att ladda ner bytesansökan

Hur säger jag upp lägenheten?

För att säga upp lägenheten måste du fylla i och skriva på vår uppsägningsblankett.

Uppsägningstiden är 3 månader som räknas från den siste i månaden uppsägningen kom till Centria. En bekräftelse skickas till dig/er.

Klicka här för att ladda ner

Var felanmäler jag hissen?

Nedan kan du se vilket företag som sköter hisservicen i din fastighet. Där kan du även se var du ska ringa vid felanmälan och jourservice.

Var noga med de regler för max antal personer och vikt som gäller för respektive hiss. Du kan bli ersättningsskyldig för fel som uppkommer på grund av medveten överträdelse av dessa gränser.

Linköping

Bor du i Linköping så sköter Nordisk Hiss servicen och felanmälan på hissen i din fastighet.

Felanmälan: 013 - 10 26 30
Besök www.nordiskhiss.se

Måste man ha en hemförsäkring?

Inbrott, brand eller vattenskador kan drabba vem som helst. Som hyresgäst är du skyldig att ha en gällande hemförsäkring.

Vad gör jag om jag upptäcker ohyra i lägenheten?

Har du problem med ohyra, som till exempel myror?

Kontakta Nomor på 0771-12 23 00. Uppge din adress och försäkringsbolaget Länsförsäkringar samt det specifika försäkringsnummer som avser fastigheten du hyr i. Numret hittar du på Infotavlan som finns i respektive trapphus. Enligt hyreslagen är du även skyldig att anmäla till hyresvärden om du upptäcker ohyra i din lägenhet. Ett tidigt upptäckande underlättar saneringen.

Vad gör jag om jag har blivit utelåst?

Det är viktigt att du har god ordning på de nycklar du kvitterar ut. Skulle du låsa dig ute kan du under kontorstid kontakta oss på Centria 013 - 25 36 60.

Efter kontorstid går det bra att kontakta Securitas på telefon 010-470 52 22. Kostnaden, ca 1000 kr, kommer att debiteras till hyresgästen.

Utbud för TV och bredband?
Fastighet Adress TV Bredband
Baggen 16 Platensgatan 5 Tele2 Telenor, Tele2
Baggen 17 Ågatan 47 Boxer Utsikt
  Platensgatan 3 Boxer Utsikt
Baggen 20 Platensgatan 5B Tele2 Tele2, Utsikt
Bikupan 13 Platensgatan 9 C Tele2 Tele2
Braxen 20 Snickaregatan 16 A-B Tele2 Telenor, Tele2
  Ågatan 10 Tele2 Telenor, Tele2
Borgmästaren 9 Ågatan 25 Tele2 Telenor, Tele2
  Badhusgatan 6 Tele2 Telenor, Tele2
Brevduvan 1 Kungsgatan 22 A-C Tele2 Tele2
  Klostergatan 15 Tele2 Tele2
Buffeln 5 Engelbrektsgatan 10 Tele2 Tele2
Dahlian 20 Tanneforsgatan 3 Utsikt Utsikt
Dalmasen 1 Stora Torget 10 Tele2 Tele2
  Tanneforsgatan 11 Tele2 Tele2
  Klostergatan 32 & 34 Tele2 Tele2
  Storgatan 46 & 48 Tele2 Tele2
Domaren 14 Nygatan 29 Tele2 Tele2
  Klostergatan 38 Tele2 Telenor, Tele2
Edsbergs 6:12 Edsbergs 1 Utsikt Utsikt
Eolus 2 Apotekaregatan 10 A-E Tele2 Telenor, Tele2
  Storgatan 54 Tele2 Telenor, Tele2
Eternellen 17 Klostergatan 52 B Tele2 Telenor, Tele2
Kalotten 6 G:a Tanneforsvägen 86-88 A & B Tele2 Tele2, Utsikt

Läs mer på våra leverantörers hemsidor:

Vad får jag göra själv?

Rätt utfört

Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Har du använt felaktigt material, utfört jobbet slarvigt eller valt extrema färger och mönster kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar.

Återställ

När du flyttar ut ska lägenheten vara i samma skick som när du flyttade in. Målade ytor ska vara målade och väggar med tapet ska vara tapetserade, annars måste du återställa dessa ytor. Det gäller även om du har satt in persienner, lagt in heltäckningsmatta eller satt upp vägg-tv.

Hänga tavlor

Ska du hänga tavlor, tänk på att väggarna i din lägenhet kan vara av olika material. Använd rätt typ av hjälpmedel för varje väggtyp.

Kakling

Gör aldrig hål i kakelplattor själv. Kaklet kan lätt spricka och fukt kan vandra in bakom. Be en fackman om hjälp eller rådgör med fastighetsskötaren. Ett alternativ är att använda självhäftande krokar.

Tapetsering

Vid tapetsering, tänk på att använda bra tapetverktyg och rätt klister. För att slippa skuggor vid skarvarna bör du börja uppsättningen vid ett fönster.

Vitvaror

Om du vill installera tvättmaskin eller diskmaskin är det extra viktigt att tänka på några saker. Kontakta alltid din förvaltare innan du gör en installation. Installationen måste utföras av en fackman och du är skyldig att lägga ett droppskydd under diskmaskinen.

Elapparater

När du skaffar nya elapparater, framför allt utomlands, är det viktigt att se till att de är godkända för vårt svenska elsystem. I våtrum och kök måste apparaterna anslutas till jordade uttag. Vissa maskiner, som exempelvis diskmaskiner, får endast anslutas av behörig fackman. Kontakta alltid oss på Centrum Förvaltning först.

Kolla säkringen

Om en lampa eller elapparat slutat fungera, kontrollera alltid säkringarna först. I nyare bostäder är säkringen en strömbrytare som du enkelt kan slå av och på. I de fall säkringen skruvas loss och ibland behöver bytas, tänk på följande: Stäng först av den apparat/lampa som kan vara felaktig och dra om möjligt ur kontakten. Sätt i rätt typ av säkring. Det är bra att alltid ha extrasäkringar hemma!

Tips!

Lägg en ficklampa eller en tändsticksask och ett stearinljus i proppskåpet så famlar du aldrig i mörker.

Vad gäller vid utflyttning?

Tre månaders uppsägningstid

Du måste alltid säga upp ditt kontrakt skriftligt och uppsägningstiden är normalt tre månader, om inget annat anges i ditt kontrakt. Observera att den månad du säger upp lägenheten inte räknas. Glöm inte att även säga upp eventuell parkeringsplats eller garage.

Besiktning

Du är skyldig att kontakta förvaltaren för besiktning av lägenhet och förråd, beställ tid för besiktning senaste 10 dagar innan utflytt.

Före besiktning

Om du under tiden du bott i din lägenhet tagit bort utrustningsdetaljer, tänk på att dessa bör finnas i lägenhetern senast på besiktningsdagen. Det kan till exempel vara dörrar, hatthylla eller gardinbeslag. Vi reserverar oss för eventuella skador som vid besiktning döljs av mattor, möbler eller tavlor. Parkettgolv och golv i badrum, wc och kök får alltså inte vara dolda av heltäckande mattor. Kostnader för reparationer av skador debiteras efter avflyttning.

Återställ

När du flyttar ut ska lägenheten vara i samma skick som när du flyttade in. Målade ytor ska vara målade och väggar med tapet ska vara tapetserade, annars måste du återställa dessa ytor. Det gäller även om du har satt in persienner, lagt in heltäckningsmatta eller satt upp vägg-tv.

Lämna nycklarna

Sista dagen, vid utflytt, är du skyldig att lämna samma antal nycklar som du fått vid inflyttning. Skulle nycklar saknas debiteras du för ett byte av lås. Detta gäller även för tvättlås och elektroniska låsbrickor.

Före avflyttningen

Tänk på att det är du som ansvarar för städningen när du flyttar. Nästa hyresgäst kan anmärka på städningen om den är dåligt utförd. Då kan du få betala för att någon annan utför städningen. Hela lägenheten ska vara väl städad. Kom ihåg att även städa balkong, källarförråd, vindsutrymmen och garage.

Använd gärna våra städtips för flyttstädning!

Har ni några städtips?

Kök

  • Dra ut spisen, rengör runt om samt på bakvägg, skåpsidor och golv.

  • Kokplattornas kanter rengörs.

  • Kom ihåg att göra rent bakplåtar, ugn och värmeskåp invändigt.

  • Köksfläkt eller ventilationsdon rengörs in- och utvändigt. Filter i kolfilterfläkt ska bytas!

  • Kryddhyllan rengörs.

  • Köksskåpens in- och utsidor tvättas rena, kom ihåg överkanterna!

  • Lådor rengörs in- och utvändigt.

  • Skärbrädans över- och undersida rengörs.

  • Bänkskivor, diskbänk och diskho rengörs.

  • Lampor rengörs.

  • Kyl/sval och frys rengörs in- och utvändigt samt frostas av och luftas.

  • Avtorkningsbara väggar rengörs.

Badrum och WC

  • Tak och ventilationsdon rengörs.

  • Avtorkningsbara väggar rengörs.

  • Rengör lampor, badrumsskåp och spegel.

  • Handfat och tvättställ rengörs.

  • Toaletten skuras. Kom ihåg toalettstolens utsidor och krök!

  • Gör rent under och bakom badkaret.

  • Rengör golven och rensa golvbrunnen.

I alla rum

  • Målade ytor, golv, trösklar och golvlister rengörs.

  • Garderoberna rengörs. Kom ihåg hyllor, backar och översidor!

  • Dörrar tvättas rena. Kom ihåg överkant samt karmar!

  • Fönster delas och putsas på alla sidor samt karmarna.

  • Fönsterbänkar rengörs.

  • Elementen rengörs.

  • Eluttag och ventilationsdon rengörs. Använd inte blöta trasor när du torkar av eluttagen!

  • Heltäckningsmattor tas bort på parkettgolv. Kom ihåg att ta bort all mattejp!

Vad har ni för trivselregler?

Visa hänsyn

Att visa hänsyn för varandra är extra viktigt mellan kl 22.00-07.00. Undvik störningar genom att tänka på följande:

  • Anpassa volymen på din TV, dator eller stereo så att du inte stör kringboende.

  • Undvik att gå med hårda skor inomhus eller smälla i dörrar och dylikt, eftersom dessa ljud förs vidare i golv och väggar.

  • Borra eller spika inte i väggen efter klockan 20.00.

  • Tappa inte upp badvatten eller töm stora mängder vatten sent på kvällen eller på natten.

  • Tänk också på att det är lyhört i trapphusen. Spring, lek och smällande dörrar kan lätt bli störande. Som hyresgäst ansvarar du även för att dina gäster inte stör grannarna.

  • Att ha fest är trevligt, men informera gärna dina grannar i god tid innan.

  • Acceptansen brukar öka markant om man har blivit informerad. En bra regel är att sänka ljudnivån ju senare det blir på kvällen.

Cyklar och barnvagnar största hotet vid brand

Av brandsäkerhetsskäl är det absolut förbjudet att förvara möbler, pulkor, cyklar eller barnvagnar i korridoren, trapphuset eller källaren. Det försvårar även för städpersonalen.

Paraboler och antenner

Om du vill montera parabol eller antenn krävs tillstånd från fastighetsägaren. Det gäller även för montering på din balkong eller på fönster i lägenheten.

Sunt balkongvett

En balkong ger möjlighet att njuta lite extra av vackra planteringar och blommor. Tänk på att blomlådor måste sitta på insidan av balkongräcket. Det är lätt att övervattna blommor vilket kan ge dina grannar under en obehaglig överraskning. Använd ordentliga fat eller ytterkrukor så undviker du enkelt problemet. Mattor eller sängkläder skakar du på gården. Av hänsyn till grannar och brandsäkerhet är det heller inte tillåtet att grilla på balkongen. Du som hyresgäst är skyldig att hålla balkongen/uteplatsen ren från snö och is. Vi som hyresvärd ansvarar inte för snö och is som ev. faller ner på din balkong/uteplats, så vi rekommenderar inte att förvara trädgårdsmöbler och dyl. där vintertid.

Sophantering och återvinning

Undvik problem i soprum och sopnedkast genom att alltid knyta ihop soppåsen innan du slänger den. För allas trivsel får ingen ställa soppåsar utanför ytterdörren, inte ens för en kortare stund. Sopor i fastighetens allmänna utrymmen kommer att tas bort och debiteras ansvarig hyresgäst. Skrymmande grovsopor, såsom möbler, lämnar du själv till kommunens återvinningscentral. Är du osäker på vilka rutiner som gäller för sophantering och återvinning i ditt område, se Tekniska Verkens hemsida.

Rökning förbjuden

Det är inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen i fastigheten såsom hissar, tvättstugor, källare och trapphus. Visa hänsyn gentemot dina grannar och djur genom att inte slänga fimpar på marken.

Ditt husdjur

Har du husdjur som vistas utanför lägenheten finns det några saker du behöver tänka på för trivsel och säkerhet. Inga husdjur får vara lösa i trapphusen och hundar ska vara kopplade utomhus. Du ansvarar även för att de inte förorenar i eller runt fastigheterna (särskilt viktigt vid barnens lekplatser), använd alltid avföringspåse. Av hygienskäl är det inte tillåtet att mata fåglar från balkong, fönsterbrädor eller på marken. Maten drar lätt till sig skadedjur som möss och råttor.

Gemensamma ytor

Gården är en träffpunkt för alla i området och ofta även en lekplats för barn. Självklart ska alla se till att vara rädda om planteringar och annan gemensam utrustning, och använda papperskorgarna som finns på gården. Ser du något som är trasigt, kontakta fastighetsförvaltningen.

Säkert i förråd, källare och allmänna utrymmen

Många lägenheter har ett tillhörande förråd på vinden eller i källaren. Använd gärna plastlådor med förslutna lock, så slipper du lägga saker direkt på golvet och riskera fuktskador. Förvara inte värdesaker i ditt förråd och håll det låst även om du inte använder det. Var uppmärksam på att lås och dörrar fungerar i källaren för att undvika objudna gäster. Är något trasigt, kontakta omgående fastighetsförvaltningen så att vi kan åtgärda felet.

Regler i tvättstugan

Tvättstugan har du och dina grannar gemensam tillgång till och ansvar för! Det betyder att du själv städar upp i tvättstugan efter att du använt den. Du ska alltså lämna tvättstugan ren och fräsch, så som du själv vill möta den. Städmaterial finns i tvättstugan. Se övriga tvättregler i tvättstugan. Tvättstugan och torkrummet får användas mellan 07.00 - 22.00. Naturligtvis gäller även dessa tider för dig som har egen tvättmaskin i lägenheten.